Centrum Doradztwa Strategicznego realizuje projekt pn. „Matryca Kurcmana - nowy instrument rynku pracy" (nr DWF_2_1.1_131), który współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Priorytetu 1 – Aktywna polityka rynku pracy oraz integracji zawodowej i społecznej, Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, Działanie 1.1.
Projekt jest realizowany w oparciu o umowę zawartą z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej.
Okres realizacji projektu: czerwiec 2006 r. - luty 2008 r.
Strona www: http://www.matrycakurcmana.pl
Projekt pn. „Matryca Kurcmana – nowy instrument rynku pracy” jest pilotażowym i innowacyjnym przedsięwzięciem w skali Polski.
Celem jego jest poprawa efektywności funkcjonowania Powiatowych Urzędów Pracy (PUP) poprzez właściwe dostosowanie ich oferty do potrzeb rynku pracy.
Efektem będzie podniesienie standardów obsługi klientów PUP dzięki opracowaniu i wdrożeniu nowego instrumentu rynku pracy - Matrycy Kurcmana. Efektem projektu będzie też podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników PUP.
Projekt skierowany jest do dziewięciu Powiatowych Urzędów Pracy:
Doboru beneficjentów do projektu dokonano w sposób celowy, aby po jego zakończeniu umożliwić multiplikację nowego narzędzia we wszystkich Powiatowych Urzędach Pracy w Polsce.
Projekt przewiduje opracowanie Matrycy Kurcmana (w formie informatycznego narzędzia) składającej się z dwóch elementów:
oraz przeszkolenie pracowników Powiatowych Urzędów Pracy w zakresie obsługi klientów z wykorzystaniem nowego instrumentu i jego ogólnopolskie upowszechnienie.
W ramach realizacji projektu wykorzystane zostaną metody badawcze (badania terenowe i gabinetowe) oraz szkoleniowo-konsultacyjne (warsztaty, szkolenia, konferencja). Dobór różnych metod pracy, przy innowacyjnym charakterze projektu, jest gwarancją osiągnięcia założonych rezultatów i zapewnia uzyskanie wysokiej wartości dodanej projektu.
W projekcie przeszkoli się 120 pracowników Powiatowych Urzędów Pracy (pracownicy ewidencji, pośrednicy pracy, doradcy zawodowi).
Badawcza część projektu przewiduje zastosowanie technik badawczych tj.:
badania terenowe:
badanie gabinetowe (analizy eksperckie):
Dobór próby do badań będzie miał charakter celowy. W projekcie przeprowadzone zostaną także warsztaty (powiatowe i międzywojewódzkie).
Twarde rezultaty projektu to:
Miękkie rezultaty projektu to:
Projekt realizuje politykę społeczeństwa informacyjnego - doskonalenie umiejętności korzystania z nowoczesnych technik informacyjnych w procesie obsługi klientów Powiatowych Urzędów Pracy. Matryca Matryca będzie narzędziem informatycznym, wykorzystującym sieciowe formy przekazu.
Wartość dodana projektu to możliwość wdrożenia we wszystkich Powiatowych Urzędach Pracy w Polsce innowacyjnego instrumentu wypracowanego w powiatach o różnym charakterze (rolnicze, turystyczne, przemysłowe) i opartego o powszechnie stosowane technologie informatyczne. Platforma internetowa pozwoli na agregacje danych o rynku pracy w skali powiatów, a po wdrożeniu w pozostałych Powiatowych Urzędach Pracy - także w skali regionów i kraju. Internetowa forma narzędzia pozwoli na szeroki dostęp do zgromadzonych danych dla każdego zainteresowanego rynkiem pracy.
Uzasadnieniem potrzeby realizacji projektu są rozpoznane przez Centrum Doradztwa Strategicznego problemy na poziomie lokalnym:
Szeroka analiza dostępnych opracowań dotyczących rynku pracy wskazała, że segmentacja bezrobotnych dokonywana jest przez pracowników Powiatowych Urzędów Pracy w oparciu o różne kryteria (np. wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania), ale z pominięciem dwóch niezmiernie istotnych: motywacji i kwalifikacji, które w dużym stopniu decydują o pozycji osoby na rynku pracy.
Ponadto, projekt realizuje postanowienia unijnej polityki zatrudnienia, filar „Poprawa zatrudnialności poprzez rozwój jakości zasobów ludzkich” oraz Narodowej Strategii Wzrostu Zatrudnienia i Rozwoju Zasobów Ludzkich w latach 2000-2006, w zakresie „wzmocnienia instytucjonalnej obsługi rynku pracy poprzez rozwój służb zatrudnienia” oraz „indywidualizacji działań wobec klientów”. Wpisuje się w założenia Priorytetu I SPO RZL: obszar wsparcia - „zwalczanie i zapobieganie bezrobociu poprzez rozwój i modernizację instrumentów i instytucji rynku pracy”; cele – „podniesienie jakości działania służb zatrudnienia”.
Centrum Doradztwa Strategicznego s.c.
Dagmara Bieńkowska, Justyna Szymańska, Magdalena Widuch
ul. Włóczków 22/3
30-103 Kraków
tel: +48 12 623 77 40
e-mail: cds@cds.krakow.pl