Projekt wpisuje się w Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 9.2. Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego
Okres realizacji projektu: październik 2008 r. – wrzesień 2009 r.
Zespół projektowy:
- Kierownik projektu: Ada Kopeć
- Ekspert kluczowy: Cezary Ulasiński
- Eksperci: m.in. Dagmara Bieńkowska, Justyna Szymańska, Marcin Kocór, Szymon Czarnik, Tomasz Masłyk, Piotr Wolski
- Asystenci projektu: Marta Makowska, Karolina Wójcik
CELE PROJEKTU
Projekt jest odpowiedzią na problem braku kompleksowej diagnozy potrzeb edukacyjnych w powiecie skierniewickim grodzkim, uwzględniającej potrzeby edukacyjne w ujęciu dynamicznym, zmieniającą się gospodarkę i konieczność zapewnienia umiejętności uczenia się przez całe życie a także analizę funkcjonowania szkół zawodowych w kontekście ich otoczenia społeczno – gospodarczego.
Celem głównym projektu jest dokonanie pełnej identyfikacji i analizy potrzeb edukacyjnych szkolnictwa zawodowego w powiecie skierniewickim grodzkim.
Cele szczegółowe:
- określenie motywów wyboru ponadgimnazjalnych szkół zawodowych, profilu społecznego uczniów, ich potrzeb i aspiracji zawodowych, postaw wobec pracy oraz skłonności do uczenia się przez całe życie;
- określenie jakości kształcenia zawodowego, zdefiniowanie poziomu dopasowania oferty ponadgimnazjalnych szkół zawodowych do potrzeb rynku pracy, ocena szkół w zakresie przygotowania uczniów do poruszania się po rynku pracy oraz wzmacniania postawy kształcenia się przez całe życie, analiza działań szkoły w otoczeniu społeczno – gospodarczym;
- określenie bieżących potrzeb pracodawców, ich oceny jakości i kierunku kształcenia w ponadgimnazjalnych szkołach zawodowych oraz określenie przyszłych potrzeb gospodarki Skierniewic i okolic w zakresie kapitału ludzkiego;
- zbadanie potencjału partnerów społeczno - gospodarczych (w tym instytucji rynku pracy) we współpracy ze szkołami oraz pracodawcami.
DZIAŁANIA PODEJMOWANE W PROJEKCIE
Projekt przewiduje cztery zasadnicze fazy realizacji oraz działania informacyjno-promocyjne.
Faza 1 – przygotowawcza – zakłada przeprowadzenie pogłębionej analizy dokumentów zastanych (wyniki badań dot. edukacji, rynku pracy, dokumenty strategiczne jednostek samorządu terytorialnego, opracowania statystyczne, itp.) oraz tworzenie baz danych podmiotów planowanych do objęcia badaniami i analizami.
Faza 2 – przygotowanie metodologii badań i narzędzi do badań – w której efekcie powstaną narzędzia do badań:
- uczniów PSZ – kwestionariusz ankiety audytoryjnej;
- ponadgimnazjalnych szkół zawodowych - ankieta mailowa oraz kwestionariusz wywiadu dla dyrektorów i kadry pedagogicznej ponadgimnazjalnych szkół zawodowych;
- instytucji i organizacji działających w obszarze rynku pracy - kwestionariusz wywiadu indywidualnego i ankieta mailowa skierowane do ekspertów lokalnego rynku pracy;
- obecnych i perspektywicznych potrzeb pracodawców - kwestionariusz wywiadu indywidualnego i kwestionariusz wywiadu telefonicznego (CATI) skierowane do kluczowych pracodawców; narzędzie do analizy danych wtórnych.
Faza 3 - realizacja badań i analiz zasadniczych – zakłada przeprowadzenie badań wśród:
- uczniów ostatnich oddziałów ponadgimnazjalnych szkół zawodowych - badaniem planów zawodowych, aspiracji i przygotowania do wejścia na rynek pracy zostanie objęta młodzież ucząca się we wszystkich publicznych ponadgimnazjalnych szkołach w powiecie skierniewickim grodzkim;
- ponadgimnazjalnych szkół zawodowych - badaniem jakości kształcenia, przygotowania uczniów do poruszania się po rynku pracy oraz adekwatności oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy objęte zostaną wszystkie publiczne zespoły ponadgimnazjalnych szkół zawodowych w Skierniewicach;
- instytucji i organizacji działających w obszarze rynku pracy – badaniem potencjału objęte zostaną zarówno instytucje działające na terenie powiatu skierniewickiego grodzkiego jak i ziemskiego, zgodnie z założeniem, że ich zasięg działania nie ogranicza się wyłącznie do powiatu, w którym instytucje te mają siedzibę. Zrealizowane zostaną wywiady indywidualne z ekspertami rynku pracy, ponadto do przedstawicieli instytucji rynku pracy zostanie skierowana ankieta mailowa;
- pracodawców – badanie obecnego i perspektywicznego zapotrzebowania pracodawców na kwalifikacje - określenie bieżących potrzeb zatrudnieniowych firm oraz przyszłego popytu na pracę lokalnej gospodarki możliwe będzie dzięki realizacji dwuetapowych badań terenowych wśród pracodawców działających, analogicznie jak w przypadku instytucji rynku pracy, w powiecie skierniewickim grodzkim i ziemskim.
Faza 4 - syntetyzująca – polegająca na jakościowej i ilościowej wtórnej analizie pozyskanego materiału badawczego. Pogłębieniu wniosków płynących z tej analizy służyć będzie cykl prac warsztatowych z przedstawicielami środowisk edukacyjnych w Skierniewicach, mający na celu upowszechnienie rezultatów prac badawczych oraz wspólne doprecyzowanie rekomendacji w zakresie formułowania polityki edukacyjnej w mieście.
Faza promocji i upowszechniania projektu przewiduje prowadzenie podstrony internetowej projektu, opracowanie materiałów informacyjno-promocyjnych oraz zorganizowanie konferencji podsumowującej realizację projektu, adresowanej m.in. do dyrektorów ponadgimnazjalnych szkół zawodowych, nauczycieli, przedstawicieli instytucji rynku pracy, członków Powiatowej Rady Zatrudnienia w powiecie skierniewickim.
EFEKT REALIZACJI PROJEKTU
W efekcie realizacji projektu przygotowana zostanie całościowa, wielowymiarowa diagnoza potrzeb edukacyjnych z rekomendacjami dla szkolnictwa zawodowego (w odniesieniu do typów szkół i rynków, na jakich szkoły te funkcjonują). Diagnoza ta sformułowana będzie w aspekcie krótkoterminowym (dopasowanie do bieżących wymogów rynku pracy) i perspektywicznym, tj. uwzględniającym potrzeby zmieniającego się rynku pracy i perspektywy rozwojowe miasta. Zidentyfikowane zostaną potrzeby edukacyjne ponadgimnazjalnego szkolnictwa zawodowego w wymiarze instytucjonalnym (szkoły), indywidualnym (potrzeby szkoleniowe poszczególnych uczestników procesu kształcenia, tj. m.in. nauczycieli, uczniów) oraz te związane z budową relacji współpracy sfery edukacji i gospodarki.
WARTOŚĆ DODANA PROJEKTU
Wartością dodaną projektu będą _rekomendacje _odnoszące się do:
- modelu szkolnictwa zawodowego z uwzględnieniem specyfiki lokalnej gospodarki;
- mechanizmów zmian w ponadgimnazjalnych szkołach zawodowych;
- rozwiązań w zakresie współpracy szkół z pracodawcami i instytucjami rynku pracy;
- nowych form instytucji wspomagających podnoszenie kwalifikacji zawodowych uczniów i wzmacniających ich zdolność do zatrudnienia;
- lokalizacji w Skierniewicach ww. instytucji.